10 سوالات تقاضای عرضه و تقاضا

Wiki Article

در طرح مذکور، اختیاراتی به وزارت صمت محول خواهد شد که به دلیل ایجاد تداخل در مسئولیتها و اختیارات شورا، مشکلاتی را برای بازار سرمایه ایجاد خواهد کرد. استقبال میلیونی مردم از این طرح کار دولت را سختتر کرده است و باید هرچه سریعتر اقدامات لازم و برنامهریزیهای دقیق و مناسب جهت آغاز ساخت واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن از امسال آغاز شود. مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با همشهریآنلاین، ثبت نام بالای متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن را نشان دهنده تقاضای بالای خرید مسکن میداند و معتقد است باید دولت به این تقاضا پاسخ دهد. قلی خسروی ادامه می دهد: البته باید این موضوع را هم مدنظر داشت که با یک طرح آن هم در کوتاه مدت نمی توان مشکلات این حوزه را برطرف کرد. ممکن است دومین معامله کوتاه با شناسایی جهش از خط تقاضای سرخابی بسته شود. وی ادامه میدهد: البته نمیتوان گفت که تولید این نوع مسکن more info هیچ تاثیری ندارد ممکن است یک بخشی از این مسکن با تقاضاها همخوانی داشته باشد اما عموما این همخوانی درصدی زیادی نیست. چون هنوز فاصله زیادی بین عرضه و تقاضا وجود دارد.


به خاطر وجود عرضه زیاد، آن کسب و کار قیمت محصول را پایین میآورد. نمودار زیر نشان میدهد که منحنی مربوطه دارای شیبی رو به پایین است. آثار برنامه های مسکن روی تعادل بازار و قیمت ها عمدتا دراز مدت و میان مدت خود را نشان خواهند داد و در کوتاه مدت نمی توان انتظار داشت بازار به تعادل برسد. درواقع این امکان ایجاد خواهد شد که به قیمت از دست دادن بازارهای صادراتی، اشباع بازار داخل در کوتاه مدت که به طور حتم قابل تداوم نیز نخواهد بود، صورت پذیرد. این به عنوان یکی از خالصترین اسطورههای معاملاتی اقدام قیمت در سراسر جهان در نظر گرفته میشود. از آنجا که این یک نوع از معامله غیر جهتدار از نظر روند است، می توان نقاط خرید و فروش را در آن تعیین کرد. تقاضا به این اشاره دارد که چه مقدار (از نظر کمی) از یک محصول یا خدمات مورد تقاضای خریداران است. یعنی اگر در یک قیمت مشخص، تعداد فروشندگان بیشتر از خریداران باشد، میان آنها رقابتی تنگاتنگ شکل میگیرد.


محمدی اظهار داشت: بورس کالا، بستری برای انجام معاملات، کشف قیمت و شکل گرفتن عرضه و تقاضا است و از دستور پیروی نمیکند. بنابراین، در نقطهی A، مقدار مورد تقاضا برابر با Q1 و قیمت معادل P1 خواهد بود و این مقادیر برای نقاط دیگر به همین شکل مشخص میشوند. همانطور که در این نمودار میبینید با افزایش قیمت محصول تمایل تولید کننده برای تولید بیشتر می شود. مقداری از یک کالا که خریداران بابت آن هزینهی بیشتری میپردازند، کمتر است زیرا همانطور که قیمت یک کالا بالاتر میرود، « هزینه فرصت » (Opportunity Cost) خرید آن هم بالتبع بالاتر میرود. از نگاه اقتصاد سیاسی، انتظار میرود چنین فرآیندی برای بسیاری از کشورها از جمله ایران، بسیار پرچالش باشد. از سوی دیگر رئیس شورای عالی بورس، وزیر اقتصاد است و در صورت اجراشدن این طرح، وزیر اقتصاد به عنوان رئیس شورای بورس نمیتواند پاسخگوی سهامداری باشد که وزارت صمت بر کالای آن، قیمتگذاری کرده است. محمدی درخصوص این موضوع گفت: شورای عالی بورس، بالاترین رکن بازار سرمایه محسوب میشود و دستگاه یا نهاد دیگری نمیتواند تکلیفی را برای بازار سهام وضع کند. این موضوع موجب شده است که انگیزه سرمایهگذاری بلندمدت و فعالیت اقتصادی مولد در کشور، آمار چندان امیدبخشی نداشته باشد.


لازم به ذکر است که در این طرح، کارگروهی با ترکیب مشابه با ترکیب اعضای شورای عالی بورس و اوراق بهادار جهت تنظیم مداوم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورسهای کالایی تشکیل خواهد شد. همچنین می توان گفت: عرضه برابر است با میزانی از کالا و خدمات که تولید کنندگان حاضرند در قیمت های مختلف در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند. به دلیل خشکسالی در ایالت های گوشت گاو، محصولات گوشت گاو به شدت کاهش می یابد و مصرف کنندگان به جای گوشت گاو به گوشت خوک تبدیل می شوند. مالیات بر واحد (یا مالیات بر واحد کالا) بدین معنا است که دولت از هر واحد کالا میزانی مالیات از عرضه کنندگان دریافت کند (مثلاً دریافت 5 تومان مالیات از هر بطری آب معدنی). وی می گوید: همه می دانند که تولید مسکن قطعا اثرات مثبتی را در بازار مسکن ایجاد خواهد کرد لذا دولت باید با تلاشی بیشتر در این مسیر گام بردارد و زودتر دست به کار شود. این تقاضای فوری بازار است که نمونه آن تلاش های سریع مایکروسافت برای توسعه اینترنت اکسپلورر درپاسخ به نت اسکیپ نویگیتور است.

Report this wiki page